صنعت زیبایی، فرصت نوظهور سرمایه‌گذاری است

صنعت زیبایی، فرصت نوظهور سرمایه‌گذاری است
شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 206294 |
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۶ | منبع: triboon.news
1291 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

بازار آنلاین فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران و جهان در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌ است. با این حال، یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در این حوزه، روزهای سختی را در سال ۱۴۰۱ سپری کرد و مخاطبان بسیاری را در این سال از دست داد.

صنعت زیبایی، فرصت نوظهور سرمایه‌گذاری است

خانومی را به‌عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی نیز می‌شناسند که در مدت یک‌سال توانست بیش از ۳ برابر رشد کند و بحران‌ها را پشت‌سر بگذارد. به بهانه فراز و نشیب‌هایی که این شرکت داشته، با مسعود شاهمرادی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل خانومی گفت‌وگو کردیم و درباره این شرکت و فعالیت‌هایش از او پرسیدیم.

آقای مسعود شاهمرادی، چه شد که «خانومی» را راه‌اندازی کردید و آیا در مسیر توسعه این فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی، جذب سرمایه داشته‌اید؟

به گزارش تریبون نیوز برند خانومی، سال ۹۳ با سرمایه‌ شخصی من و همسرم راه‌اندازی شد. ما در سال ۱۳۹۸ اولین و آخرین راند جذب سرمایه‌‌مان را انجام دادیم. در این سال‌ها، سعی کردیم سرمایه‌ توسعه زیرساخت‌هایمان را از صندوق‌های نوآوری و شبکه بانکی تامین کنیم و برند «خانومی» را کم‌کم بزرگ کردیم. از آن‌جا که در بازار مالی ایران، سرمایه‌ خطرپذیر کم است، فکر کردیم که بهتر است با استفاده از منابعی که در اختیار داریم مسیر توسعه‌مان را طی کنیم.

دلیل کم بودن میزان سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور هم ریسک بالای سرمایه‌گذاری است. صاحبان سرمایه باید خودشان را با بازاری که در آن فعالیت می‌کنند هماهنگ کنند. ما هم محصولی را با نام پلتفرم خانومی راه‌اندازی کردیم که هم مناسب بازار سرمایه و هم با بازار مصرف کنندگان هماهنگ باشد.

شما در سال گذشته کاهش شدید فروش را تجربه کردید و امسال توانستید با کمپین بلک‌بیوتی، خسارات این کاهش فروش را جبران کنید. درباره این تجربیات متفاوت بگویید.

ما در پاییز و زمستان سال ۱۴۰۱ یک کاهش شدید را در فروشمان تجربه کردیم و ۸۸ درصد فروش خانومی را از دست دادیم. این موضوع نگران‌کننده بود اما اولین باری نبود که ما با خبر بد مواجه می‌شدیم، برای همین سعی کردیم ناامید نشویم و ریسک‌هایمان را مدیریت کنیم. به نظر من ذات هر خبر بد، خبر خوبی است و هر خبر خوبی می‌تواند به معنای یک خبر بد باشد.

خانومی، با وجود مشکلاتی که سال گذشته پشت‌سر گذاشت، امسال توانست ۳.۵ برابر رشد کند و از آن‌جا که کسی امیدی ندارد که سال‌ آینده بازار لوازم آرایشی و بهداشتی و فروش‌ آنلاین این محصولات رشد کند، هدف ما در خانومی تجربه رشد ۵ برابری است. به نظر من این‌که کسب‌وکارها نسبت به رشد بازار امیدوار نیستند به‌معنای آن نیست که بازار مشکل دارد بلکه به دلیل آن است که ما خودمان را دست‌کم می‌گیریم و برای توسعه بازار تلاش نمی‌کنیم.

با توجه به رشد روزافزون فروشگاه‌های اینترنتی به‌ویژه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی، مزایای رقابتی خانومی را نسبت به این فروشگاه‌ها در چه چیزهایی می‌بینید؟

من فکر می‌کنم که بازار فروش آنلاین لوازم‌ آرایشی و بهداشتی خیلی جا دارد و از آمدن رقبای تازه به این بازار استقبال می‌کنم. برخی از فعالان اقتصادی تصور می‌کنند که اگر رقیب داشته باشند،‌ از بازار عقب می‌مانند اما در حوزه‌ای که ما مشغول به کار هستیم رقبا می‌توانند باعث رشد و توسعه ما شوند. خیلی وقت‌ها رقبا باعث رشد خانومی شده‌اند و ذهن‌مان را نسبت به مسائل کاری‌مان باز کرده‌اند البته گاهی هم پیش آمده که تجربه خوبی از رقبایمان نداشته باشیم.

فروشگاه‌های آنلاین لوازم آرایشی و بهداشتی به‌خصوص خانومی سعی کرده‌اند تا مشکلات بخشی از زنجیره ارزش محصولات زیبایی کشور را برطرف کنند. ما سعی کرده‌ایم همیشه در راستای برطرف کردن نیازهای مشتریانمان قدم برداریم و این کار را فقط در قالب یک فروشگاه که به کاربرانش لوازم آرایشی و بهداشتی می‌فروشد انجام نداده‌ایم. ما تلاش کرده‌ایم تا با استفاده از آمارها و اطلاعاتی که به مشتریانمان می‌دهیم، آن‌ها را نسبت به این حوزه آگاه کنیم. سعی می‌کنیم اطلاعات درست را به گردش بیندازیم و برنامه‌هایی نیز برای توسعه برند خانومی داریم که در ابتدای هر سال می‌گوییم که چه ویژگی‌ها و مزایایی برای همه ذی‌نفعان داریم. به نظر من وقتی دسترسی به اطلاعات قوی شود شاهد شفافیت بهتری در این حوزه خواهیم بود و مزیت رقابتی خانومی هم همین صداقت و شفافیت است.

آیا به بازارهای جهانی و توسعه خانومی به دیگر کشورها هم فکر می‌کنید؟ اگر پاسختان به این سوال بله است، آیا فقط به کشورهای همسایه و بازارهای آن‌ها توجه می‌کنید یا قصد دارید دامنه کشورهای هدف‌تان را گسترده‌تر کنید؟

ما به بازارهای خارجی فکر می‌کنیم و در حال بررسی بازارهای منطقه هستیم ولی این‌که دقیقاً قرار است چه برنامه‌ای را طی کنیم، هنوز مشخص نیست. چیزی که صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی را جذاب می‌کند این است که این صنعت یک فرمول جهانی ثابت دارد و منطق مصرف کنندگان آن در جهان یکی است. پس وقتی شما فرمول توسعه‌ آن را به دست آوردید، می‌توانید در هر بازاری آن را توسعه دهید.

انسان‌ها وقتی حال خوبی ندارند، نیاز دارند که خوشحال باشند و وظیفه ما به‌عنوان یک فروشگاه اینترنتی لوازم بهداشتی و آرایشی این است که موضوع شاد زیستن و سالم زندگی کردن را در میان مردم جا بیندازیم. این صنعت یکی از صنایع رو به رشد در جهان است و براساس گزارش مکنزی تا سال ۲۰۲۷ به رشد خود ادامه می‌دهد. از آن‌جا که شاهد رکود جهانی هستیم، سرمایه‌‌گذاران بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، به سمت صنعت زیبایی آمده‌اند.

خانومی یکی از برندهایی است که در این سال‌ها زمینه تولید محتوا قوی عمل کرده است. چه شد که تصمیم گرفتید این بخش را در برند خانومی توسعه دهید؟

شعار خانومی «زیبا و سرزنده باش» است و ما بیشتر از آن‌که یک فروشگاه لوازم آرایشی باشیم سعی کرده‌ایم اقداماتی را زمینه آگاهی‌رسانی در زمینه سلامت و مراقبت از پوست و مو انجام دهیم. از آن‌جا که دسترسی کم به اطلاعات باعث تصمیم‌گیری‌های اشتباه می‌شود، ما در خانومی ۶۰ هزار ویدیو آموزشی تولید کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم آگاهی‌رسانی انجام دهیم. در ابتدای فعالیت خانومی ما ۱۵ درصد بازگشت محصولات را داشتیم اما در حال حاضر فقط ۰.۴ برگشتی داریم که این یک دستاورد برای خانومی است چون توانسته‌ایم به مشتریانمان نشان دهیم که مثلاً چه کرمی مناسب پوست آن‌‌هاست.

نکته‌ ناگفته‌ای درباره خانومی هست که بخواهید بگویید؟

ما در خانومی دوست داریم مشتری ما بداند آن چیزی که خریداری می‌کند، توسط تیم آزمایش و کنترل بررسی شده و با تولید محتوای قدرتمند تلاش می‌کنیم که رضایت مشتریان را جلب کنیم. می‌خواهم این نکته را هم بگویم که صنعت زیبایی فرصت نوظهور سرمایه‌گذاری است. به دلیل سرعت گردش مالی در آن، انتظار سرمایه‌گذاران را برآورده می‌کند. در حال حاضر بسیاری از صنایع غذایی در جهان به این سمت آمده‌اند. می‌خواهم به همه این‌ افراد بگویم که خوش آمدید به این صنعت.

شنیده‌ام که سن‌ایچ یکی از برندهایی است که وارد صنعت زیبایی شده و این مسئله به‌خاطر رشد سریع صنعت زیبایی نسبت به صنعت غذایی است. علاوه بر همه این صحبت‌ها لازم است این موضوع را هم یادآور شوم که مردم، رگولاتور یا دولت صنعت آرایشی و زیبایی را با یکدیگر مقایسه نکنند یا آن‌ها را یکی ندانند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :فریبا جهانبانی

      واقعا صنعت زیبایی به یکی از بزرگترین صنایع دنیا تبدیل شده نه فقط کشور خودمون، ممنون از نکات خوبتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        دقیقا فریبا جان، ممنون از اینکه نظر خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید